سهر الليالي

بجد احنا فى غاية الاحراج من حضرتك ،، بس مش بادينا ،، لازم
تسجل معانا ،، وده شرف كبير اوى لينا ،،،
معلش بقا اكل العيش مـــــــــر .. سجل بقى خليك جدع
سهر الليالي

منتديات - دردشه صوتية ومرئية - دردشه كتابيه - ترفيه - رياضة


    امثال سياسية مصريه شعبية

    شاطر

    NeveiN
    مشرفة زملكاوي سهر والحواديت

    رقم العضوية : 12
    اول حرف من اسم حبيبك : : ملكش دعوه
    النوع : انثى
    تاريخ التسجيل : 08/06/2009
    عدد المساهمات : 18
    نقاط : 9203

    امثال سياسية مصريه شعبية

    مُساهمة من طرف NeveiN في الإثنين 29 يونيو 2009, 1:51 am

    الـــســـلامـــ عـــلـــيـــكـــمـــ

    شرح المثل الشعبى المصرى

    س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
    ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم

    س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
    ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب

    س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
    ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه

    س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
    ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس

    س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
    ج5: أضرب المربوط يخاف السايب

    س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
    ج6: سمك لبن تمر هندى

    س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
    ج7: عينى فيه و أقول أخيه

    س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
    ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك

    س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
    ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب

    س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
    ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى

    س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
    ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى

    س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
    ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله

    س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
    ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع

    س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
    ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

    س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
    ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

    و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو

    ' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'



    و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكم اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول
    من خاف سلم

    منقول للأستفادة السياسية
    avatar
    الشاطر حسن
    جناب الكومندا المهم

    رقم العضوية : 1
    اول حرف من اسم حبيبك : : A
    النوع : ذكر
    الابراج : الميزان
    اخبار مزاجك ايه يا قمر اخبار مزاجك ايه يا قمر : فرحان زهقان مبسوط متضايق
    تاريخ التسجيل : 28/05/2009
    عدد المساهمات : 100
    نقاط : 9482
    الموقع الموقع : http://sahr-lyaly.yoo7.com/

    رد: امثال سياسية مصريه شعبية

    مُساهمة من طرف الشاطر حسن في الإثنين 29 يونيو 2009, 11:33 am

    بخرررررب عقلك احنا مش قولنا بلاش كلام فى الصياصه ؟؟

    بس احلى حاجه عجبانى فى الموضوع الالوان ..................... بصراحه جامد ايشي اخضر وايش اصفر وايشي بورتوئانى وايشي وايشي وايشي

    وبعدين ايه هيه الجبهة الديموقراطية دى ؟؟ أنا اللى أعرفه القفا الديموقراطي مش الجبهة .......... بس ما علينا

    بس انتى نسيتى تقولى حاجه

    ايه رأيك فى الوضع الراهن فى غزه ؟؟؟
    ان خرب بيت أبوك خد منه قالب ... مش المثل ده صح كده ولا ايه ؟؟؟؟؟

    ميه ميه يا نيفين

    يييييييييييييه كنت هنسي

    الا قوليلي ماتعرفيش كيلو البرسيم ( الفرط ) بكام دلواتى ؟؟

    /*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/


    _________________
    ===============================

    وتفوت ايام وليالي سنين
    ولسه جـــــوه منى حنين
    لاول مره قولتى ليا .....بحبك

    NeveiN
    مشرفة زملكاوي سهر والحواديت

    رقم العضوية : 12
    اول حرف من اسم حبيبك : : ملكش دعوه
    النوع : انثى
    تاريخ التسجيل : 08/06/2009
    عدد المساهمات : 18
    نقاط : 9203

    رد: امثال سياسية مصريه شعبية

    مُساهمة من طرف NeveiN في الثلاثاء 30 يونيو 2009, 12:35 am

    هههههههههههههههههههههههههههههه تمام ياكوتش
    انت كلامك امثال وحكم والي انت شايفه غلط اكتبو
    لسه بردو معرفتش

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 23 أكتوبر 2017, 4:23 am